چه مدت بعد از تزریق کورتون ورم بینی میخوابد ؟

تزریق کورتون به بینی پس از جراحی به منظور کاهش تورم و التهاب ، یک روش موثر است که توسط پزشکان متخصص استفاده می‌ شود. این روش ، با استفاده از قدرت ضد التهابی و ضد تورم کورتیکواستروئیدها ، به تسهیل در بهبودی عمل و راحتی بیمار کمک می‌ کند. با این حال ، این روش ممکن است با عوارض جانبی مانند خونریزی ملایم ، درد موقت و تحریک بینی همراه باشد. پیش از استفاده از این روش ، باید با جراح بینی خوب در تهران مشورت شود و تمامی ریسک‌ ها و مزایای مرتبط مورد بررسی قرار گیرد. استفاده از این روش باید با دقت و تحت نظارت پزشک متخصص صورت گیرد تا عوارض جانبی کمتر شده و بهبودی بیمار به حداکثر برسد.

تزریق کورتون به بینی - دکتر جواد یزدانی

آیا بدن انسان کورتون تولید می کند؟

جالب است بدانید که بدن انسان قادر به تولید مقادیر کافی کورتواستروییدها است که نوعی چربی هستند و غده آدرنال یا فوق کلیوی ، به طور طبیعی این ماده را از خود ترشح می کند. اما در بعضی موارد ، بدن برای درمان بیماری هایی مثل آسم ، روماتیسم مفصلی یا آرتریت روماتوئید ، آلرژی ، لوپوس و غیره نیاز به دریافت کورتون مصنوعی پیدا می کند.

چه زمانی اقدام به تزریق کورتون به بینی می کنند؟

به نقل از بهترین جراح تهران ، گاهی بعد از سپری کردن دوره نقاهت اولیه و طی دو ماه اول پس از عمل بینی ، کمی از ورم کاهش می یابد و بعضی پزشک ها تا آن زمان صبر می کنند و بعد اقدام به تزریق کورتون به بینی بعد از جراحی می کنند تا علاوه بر کاهش التهاب ، مانع ایجاد بافت اسکار شوند. ولی بعضی از پزشکان هم ، مدت زمان بیشتری را اختصاص می دهند تا تورم بینی ، روند طبیعی بهبودی را طی کند چون معتقدند ، حجم زیادی از این تورم خودبخود بهبود می یابد و سپس در صورت لزوم برای رفع میزان التهاب بجا مانده اقدام به این کار می کنند.

البته اندازه و مقدار ورم تا حد زیادی به نوع پوست و بینی و تکنیک عمل ، اعم از جراحی باز یا جراحی بسته بستگی دارد. همچنین ، شاید چند بار در ماه نیاز به تزریق باشد. مثلاً از تزریق کورتون ، بیشتر بعد از جراحی بینی گوشتی استفاده می شود چون پوست ضخیم تری دارند و التهاب بینی های گوشتی ، بیشتر از استخوانی است. همچنین ، امکان ایجاد بافت اسکار در این نوع بینی بیشتر است. اگر بافت اسکار در بینی شدید باشد ، پزشک با تزریق این دارو  ، اقدام به درمان آن می کند تا بینی زیبایی خود را از دست ندهد.

تزریق کورتون بعد از جراحی بینی استخوانی ممکن است باعث از بین رفتن بافت های زیر پوست شود. سوال در مورد زمان تقریبی تاثیرات بعد از کورتون زیاد است. ذکر این نکته ضروری است که خیلی از اشخاص تقریباً دو هفته بعد از تزریق کردن کورتون شاهد تغییرات و تاثیرات آن خواهند بود.

کاندیداهای مناسب برای تزریق کورتون به بینی بعد از عمل

مطابق گفته های بهترین متخصص گوش ، حلق و بینی در تهران ، این افراد جزو کاندیداهای مناسب برای تزریق کورتون به بینی هستند:

• کسانیکه دارای پوست ضخیم تری در نوک بینی هستند
  • کسانیکه جراحی بینی ترمیمی انجام داده اند
  • کسانیکه دوره بهبودی و ریکاوری کم اثری را پشت سر گذاشته اند

نحوه تزریق کردن کورتون به بینی بعد از جراحی

بهترین جراح بینی در تهران ، پس از معاینه مجدد بینی با تصویربرداری و در صورت لزوم زمان تزریق این کار را تعیین می کند. در اکثر موارد ممکن است نوک بینی تورم بیشتری نسبت به جاهای دیگر داشته باشد ، بنابراین این ناحیه برای تزریق انتخاب می شود. اما به این معنی نیست که ترکیب ذکر شده در نقاط دیگر بینی تزریق نمی شود. در واقع ، پزشک با توجه به شرایط ، مشخص می کند که کدام ناحیه را باید مورد هدف قرار دهد. مثلاً اگر بافت پشت بینی دچار تورم شود ، زیبایی قوس ایجاد شده در پل بینی را نمایان نمی کند. به علاوه ، بعضی از بیماران ممکن است تورم بیشتری نسبت به سایرین داشته باشند.

برای تزریق کورتون به بینی از تریامیسینولون در حجم های متفاوت استفاده می شود. متخصص اکثر اوقات ، این آمپول را با یک داروی بی حسی ترکیب می کند و با استفاده از سرنگ انسولین ، در لایه های عمیق پوست اقدام به این کار می کند. به همین دلیل ، معمولاً بلافاصله بعد از تزریق دارو ، درد کاهش می یابد. اما چند روز طول می کشد تا ورم کاهش یابد. اگر تزریق این محلول بیشتر از حد معمول باشد یا در سطوح بالاتر بینی انجام شود ، ممکن است پوست نازک شود یا رنگش تغییر کند.

توصیه های مراقبتی بعد از تزریق کورتون به بینی

بنا به تشخیص پزشک ، شاید نیاز باشد تا دو هفته بعد از تزریق کورتون به بینی ، از چسب بر روی بینی استفاده کنید. معمولاً بهترین متخصص در تهران ، چند دقیقه بعد از تزریق به شما می گوید ، صبر کنید تا تغییرات فشار خون یا احتمال بروز حساسیت را بررسی کند. توجه داشته باشید ممکن است بعد از تزریق ، تاندون هایتان ضعیف شوند. حدود یک ربع پس از این اقدام ، از کمپرس سرد در ناحیه مورد نظر استفاده کنید تا درد و ورم احتمالی کاهش یابد. تا چند روز می توان از همین روش استفاده کرد. اگر دچار قرمزی ، ورم  یا افزایش دما در محل تزریق شدید ، احتمال بروز عفونت وجود دارد. در این صورت سریعاً پزشک خود را در جریان بگذارید.

همچنین از انجام کارها و فعالیت های سنگین تا حداقل یک ماه پرهیز کنید ، چون اینگونه کارها باعث می شوند فشار خونتان بالا برود و در نتیجه ممکن است بافت بینی آسیب ببیند و دچار تورم شود. بعلاوه ، تا حد امکان ، از هرگونه برخورد و تماس فیزیکی با بینیتان اجتناب کنید. یادتان باشد از داروهای ضدالتهابی ، مثل آسپرین استفاده نکنید. ضمناً ، سرتان را به سمت پایین نگه ندارید چون این کار باعث افزایش جریان خون در این ناحیه و احتمال بروز خونریزی می شود.

تزریق کورتون- دکتر یزدانی

عوارض تزریق کورتون بعد از جراحی بینی

این دارو علاوه بر تاثیرات خوبی مثل کاهش ورم و التهاب ، ممکن است اثرات سوء هم داشته باشد. این ترکیب ممکن است باعث درد و تورم در نقاط دیگر بدن شود که معمولاً یکی دو روز بیشتر دوام ندارد و استراحت به رفع آن کمک می کند. احتمال دارد یک فرورفتگی ، روی سطح پوست ایجاد شود که به دلیل کم شدن بافت چربی است. این عارضه ، معمولاً طی 6 ماه ازبین می رود. ضمناً در خانم ها احتمالاً عوارضی مثل تغییر سیکل قاعدگی ، رشد موهای زائد ، اختلالات مربوط به شیردهی و افزایش دمای پوست صورت بگیرد. همچنین ، اگر دچار دیابت هستید ، در چند روز اول قند خونتان را کنترل کنید چون تزریق کورتون معمولاً منجر به افزایش قند خون می شود.

به تعریف بهترین جراح در تهران ، این ترکیب می تواند در جذب کلسیم تاثیر بگذارد و منجر به رسوب این ماده به استخوان شود یا جلوی استخوان سازی را بگیرد. ضمن اینکه ممکن است سیستم ایمنی بدن ، در برابر عفونت ها تضعیف شود. اشتها هم می تواند دستخوش تغییراتی شده و افزایش یابد. یادتان باشد تزریق مداوم کورتون ، در دراز مدت می تواند موجب تضعیف عضلات بدن شود.

چه مدت بعد از تزریق کورتون ورم بینی میخوابد ؟

عموماً ورم بینی پس از تزریق کورتون در بازه کوتاهی کاهش می‌ یابد. این ورم ممکن است در عرض چند روز تا هفته از اولین مرحله تزریق کردن کورتون کاهش یابد. با این حال ، مدت زمان دقیق برای کاهش ورم ممکن است بسته به شدت ورم اولیه ، نوع داروی کورتیکواستروئید استفاده شده و وضعیت فرد متفاوت باشد. پزشک معالج شما را بیشتر در مورد انتظارات بعد از تزریق و زمان لازم برای بهبودی کامل راهنمایی می کند.

علت فرورفتگی بینی بعد از تزریق کورتون

فرورفتگی بینی پس از تزریق کورتون به بینی ممکن است به دلیل چند عامل باشد:

آب‌ افتادگی بافت : کورتون می‌ تواند باعث کاهش التهاب و آب‌افتادگی بافت در منطقه تزریق شود ، که می‌ تواند باعث فرورفتگی نسبی بینی شود.

ضعیف شدن بافت‌های نرم : استفاده از کورتون ممکن است باعث ضعیف شدن بافت‌ های نرم بینی شود ، که می‌ تواند منجر به فرورفتگی آن شود.

تغییرات در جریان خون : تزریق کورتون ممکن است باعث تغییرات در جریان خون و عروق منطقه تزریق شود که به فرورفتگی موقت بینی منجر می‌ شود.

عوارض جانبی : برخی از عوارض جانبی ممکن است شامل فرورفتگی موضعی بافت باشد ، اگرچه این موضوع نادر است.

برای برطرف کردن این مشکل ، معمولاً کورتون به مرور زمان جذب می‌ شود و بافت بینی به حالت اولیه خود باز می‌ گردد. اگر فرورفتگی بیش از حد یا نگران‌ کننده است ، بهتر است با پزشک خود مشورت کنید.

دکتر جواد یزدانی

دکتر جواد یزدانی یکی از برجسته‌ ترین جراحان و متخصصان گوش ، حلق و بینی در تهران است. وی با سال ها تجربه در زمینه‌ جراحی‌ های پیچیده و درمان‌ های نوین ، به یکی از چهره‌های معتبر در این حوزه تبدیل شده است. دکتر یزدانی همواره دانش و مهارت‌ های خود را به‌ روز نگه می‌ دارد و به دلیل دقت و تعهدش به بیماران ، مورد تحسین و اعتماد بسیاری از آنان قرار گرفته است.