انحراف بینی + جراحی و درمان

شاید شما هم گرفتگی بینی را تجربه کرده باشید ولی دلیل آن را ندانید یا گمان کنید بخاطر حساسیت یا عفونت سینوسی دچار چنین مشکلی شده اید. یکی از دلایل این عارضه می تواند اختلال انحراف بینی باشد که جراح گوش ، حلق و بینی از طریق جراحی انحراف بینی یا سپتوپلاستی ، آن را می تواند رفع کند. زمانی می گوییم فرد دچار انحراف بینی است که تیغه بینی ، غضروف یا استخوان جدا کننده ، به یک طرف متمایل شود و در مرکزیت صورت قرار نگیرد. برخی افراد ، بطور مادرزادی دچار چنین مشکلی هستند و برخی نیز بر اثر تصادف یا سانحه به این عارضه مبتلا شده اند. حدود 80% از کل مردم ، مشکلات انحراف بینی دارند ، درحالیکه برخی حتی نمی دانند به چنین اختلالی مبتلا هستند. درصورتیکه انحراف شدید باشد ، فرد دچار گرفتگی شدید ، مشکلات تنفسی و سر درد می شود. درصورت بروز چنین مشکلی ، با جراحی می توان این عارضه را درمان کرد. اگر از متقاضیان جراحی انحراف بینی هستید ، پیشنهاد می کنیم این کار را تحت نظر آقای دکتر جواد یزدانی ، بهترین جراح و متخصص گوش ، حلق و بینی در تهران انجام دهید.

چرا انحراف بینی اتفاق میفتد؟

انحراف تیغه ، بسیار شایع است ولی همانطور که قبلاً گفتیم ، وقتیکه این عارضه شدید باشد ، ممکن است یک طرف بینی کاملاً مسدود شود ؛ درنتیجه نفس کشیدن از طریق یک یا هر دو مجرا را بسیار سخت کند. درواقع ، جراحی انحراف بینی ، همانطور که از نامش مشخص است ، بمنظور اصلاح و رفع مشکلات بینی و جابجایی غضروف ، استخوان یا هر دو انجام می شود.

علائم و نشانه های انحراف بینی چیستند؟

افردای که انحراف تیغه بینی شدید دارند ، شاید متوجه باشند که شکل بینیشان تغییر می کند. سایر علائم و نشانه های انحراف یا کجی بینی عبارتند از:

• اختلالت تنفسی
  • دردهای نواحی صورت
  • گرفتگی بینی
  • تنفس پر صدا
  • خونریزی بینی
  • عفونت مزمن سینوسی
  • خر وپف
  • احساس خفگی در خواب
  • خشکی دهان

آیا شما دچار انحراف بینی هستید؟

به توصیه بهترین جراح گوش ، حلق و بینی در تهران ، برای این که بدانید ، آیا شما هم به این عارضه مبتلا هستید یا نه ، این تست ساده را انجام دهید. سر خود را بسمت عقب نگهدارید و در یک آینه نگاه کنید. بجای این کار می توانید در همین حالت از خود عکس بگیرید ، طوری که داخل بینیتان مشخص باشد. اگر احساس کردید سوراخ های بینی تان قرینه نیستند یا یکی بزرگ تر از دیگری است ، احتمالاً شما هم دچار این اختلال هستید. تست دیگر انحراف بینی را هم خودتان می توانید انجام دهید ، به این ترتیب:

• با استفاده از انگشت دستتان ، یکی از منافذ بینی را بگیرید.
  • هوا را بسمت داخل بکشید. توجه کنید که آیا نفس کشیدن یا بازدم کردن از طریق سوراخ دیگر سخت است یا آسان.
  • حالا همین کار را با آن یکی سوراخ بینی انجام دهید.
  • اگر احساس کردید در یک یا دو سوراخ مشکل دم و بازدم دارید ، احتمالاً دچار این مشکل هستید.

این تست روشی است که خودتان می توانید با آن به نتیجه برسید ، اما راه مطمئن تر برای اطمینان از این موضوع اینست که برای تشخیص ، نزد متخصص گوش ، حلق و بینی در تهران یا محل سکونتتان مراجعه کنید.

علت انحراف بینی چیست؟

صدمات و آسیب هایی مثل شکستگی بینی می تواند منجر به چنین اختلالی شود. دلایل دیگر عبارتند از:

• انجام ورزش های تماسی
  • تصادفات با ماشین
  • افتادن یا زمین خوردن
  • دعوا و زد و خورد

البته بعضی افراد ، بطور مادرزادی با انحراف بینی متولد می شوند. بعنوان مثال ، زایمان های سخت یا بیماری های بافت هم بند ، نیز منجر به چنین عارضه ای می شوند. انحراف تیغه می تواند یک اختلال پیش رونده باشد ؛ یعنی با رشد فرد ، این عارضه هم ممکن است شدت یابد. با رشد بینی ، تیغه هم بزرگ می شود و احتمال دارد به یک طرف تمایل پیدا کند. این نوع ، از جمله شایع ترین ها در انحراف بینی است.

جراح چگونه انحراف بینی را تشخیص می دهد؟

بهترین متخصص و جراح گوش ، حلق و بینی در تهران ، با استفاده از ابزاری بنام اسپکولوم ، بینی شما را معاینه می کند. این ابزار ، سوراخ های بینی شما را باز می کند و جراح می تواند داخل آن ، تیغه و اندازه سوراخ ها را نسبت به یکدیگر بررسی کند. همچنین ، متخصص از شما سوالاتی در مورد علائم و نشانه های موجود می پرسد. سوالاتی که در این حین رد و بدل می شوند ، عبارتند از:

• چه نشانه ها و علائمی دارید؟
  • چه مدت است متوجه این علائم شده اید؟
  • آیا هنگام تنفس دچار مشکل می شوید؟
  • آیا شب ها از خواب می پرید؟
  • آیا هنگام خواب خر و پف می کنید؟
  • آیا سابقه بیماری های سینوسی یا مشکلات تنفسی دارید؟

درمان انحراف بینی

در صورتیکه جراح بینی در تهران تشخیص بدهد که شما انحراف بینی دارید ، بهترین روش درمانی آن ، جراحی انحراف بینی است. البته ، روش های غیر جراحی هم ، برای درمان این عارضه به کار می روند ولی آنچنان که باید تاثیرگذار نیستند و راه خوبی برای درمان کامل و قطعی نیستند. بنابراین ، توصیه بهترین جراحان ، انجام جراحی سپتوپلاستی است.

جراحی انحراف بینی

متخصص گوش ، حلق و بینی بصورت سرپایی جراحی بینی را در یکی از بیمارستان های تهران انجام می دهد و تقریباً یک ساعت طول می کشد. بیمار باید بیهوش شود و پس از اصلاح و انجام عمل بینی توسط ابزارهای خاص ، بعد از به هوش آمدن ، می تواند روانه منزلش شود. در طول این عمل ، فقط دیواره بینی اصلاح می شود و خیلی تغییرات خاصی روی آن اعمال نمی شود.

انحراف بینی در کودکان

از زمانیکه نوزاد متولد می شود ، تا دوران کودکی ، احتمال انحراف بینی وجود دارد و هر گونه برخوردی ، کودک را در معرض ابتلا به این اختلال قرار می دهد. زمان زیادی طول می کشد تا بافت نرم کودک محکم شود ، به همین دلیل این اختلال در کودکان سریع تر بروز می کند. اما این اختلال به دو صورت مادرزادی و از بدو تولد ، طی فرآیند زایمان یا بر اثر تصادف و اتفاق می تواند در کودک بوجود بیاید. حتی هنگام جنینی هم ، با فشار بر دیواره رحم ، احتمال بروز چنین مشکلی وجود دارد.

معمولاً علائم انحراف بینی ، بین کودکان و بزرگسالان مشترک است ولی عفونت ها و بیماری های سینوسی و اختلالات تنفسی در کودکان شایع تر است. نفس کشیدن برای این دسته از کودکان بسیار سخت می شود. ضمن اینکه ، گرفتگی بینی هم در کودکان بسیار اتفاق میفتد.

معمولاً برای درمان کودکان ، ممکن است جراح بینی در تهران ، داروهای خاصی را برای استفاده در مجاری بینی تجویز کند تا ورم را کم کرده و نفس کشیدن را برای آن ها آسان کند. همچنین ، ممکن است پزشک برای مدت کوتاهی به استفاده از اسپری های بینی توصیه کند. به هر حال ، روش های ذکر شده در زمانی بکار گرفته می شوند که انحراف بینی خیلی جزئی باشد یا اینکه بطور موقت تجویز می شوند تا کودک شرایط جراحی را پیدا کند.

به هر حال اگر به دنبال رفع کامل و قطعی این بیماری هستید ، بایستی حتماً تحت نظر بهترین جراح بینی در تهران یا شهر محل سکونتتان قرار بگیرید و طبق توصیه های ایشان اقدام به درمان کنید.