ورم بعد از جراحی بینی

دغدغه بسیاری از زیبا جویان بعد از رینوپلاستی ، ورم بعد از جراحی بینی و التهاب آن است که باید گفت به عنوان امری غیر قابل اجتناب محسوب می شود. البته ، این خبر خوش را هم می توان به آنها داد که در مراحل مختلف و در بازه زمانی مشخصی قابل کنترل است و می توان آن را به حداقل رساند و کاهش داد. ضمن اینکه برای از بین رفتن کامل آن بایستی صبور بود و حداقل یکسال صبر کرد. در این مقاله از بهترین جراح بینی تهران دکتر جواد یزدانی ، راه هایی هم برای تسریع روند کاهشی آن ارائه شده است که در ادامه می توانید مطالعه نمایید و یک قدم مثبت در جهت کاهش تورم پس از جراحی بینی خود بردارید.

 

ورم بعد از جراحی بینی - دکتر جواد یزدانی در تهران

 

تا کی باید ورم بینی را تحمل کنم ؟

ورم بعد از جراحی بینی و التهاب در هر فردی با دیگری متفاوت است ، چراکه بینی و پوست بینی افراد مختلف متفاوت است. ولی به صورت کلی بیشترین بخش ورم تا سه ماه اول بعد از جراحی فروکش می کند و باقی آن که مربوط به نوک و پل بینی است ، که حداقل حدود یکسال زمان نیاز دارد تا بطور کامل از بین برود و نتیجه نهایی رینوپلاستی به خوبی مشاهده شود.

علت ورم بینی چیست ؟

بلافاصله یعد از جراحی بینی ، ساختار جدید بینی افراد متورم می شود که به آن ورم اولیه می گویند و در اثر تغییرات ایجاد شده بر روی بافت و اسکلت این عضو ایجاد می شود. پس از آن تورم ثانویه به وجود می آید که بر اثر تجمع مایع میان بافتی در زیر پوست و به منظور ترمیم و اصطلاحاً جوش دادن پوست به غضروف و استخوان ایجاد می شود. هنگامی که رینوپلاستی به روش باز صورت می گیرد ، پوست بطور کامل از سطح بینی و استخوان غضروف جدا می شود ، در نتیجه بعد از جراحی مایعات در زیر پوست جمع می شوند تا به ترمیم آن نواحی کمک کنند که در نتیجه سبب بروز ورم بعد از جراحی بینی می شود.

ورم بعد از جراحی بینی و انواع آن

  1. ورم بینی بعد از جراحی به چند دسته تقسیم می شود. اولین نوع همان ورم اولیه است که دلیل آن را ذکر کردیم. پس از آسیب های وارد شده به بافت ها بدن به طور طبیعی شروع به تولید مایع بین سلولی می کند و معمولاً بین 1 ماه تا 3 ماه زمان لازم است تا به تدریج فروکش کند. البته بسته به تبحر و مهارت جراح بینی خوب در تهران چنانچه با ظرافت عمل کرده باشد ورم بعد از جراحی بینی اطراف چشم کمتر خواهد بود. ضمن اینکه هر چقدر پوست ضخامت بیشتری داشته باشد زمان بیشتری برای ترمیم و کاهش ورم لازم است.
  2. نوع دیگر ، ورم کاذب است که نسبت به تورم اولیه مدت زمان بیشتری نیاز دارد تا رفع شود. ضمن اینکه به عواملی بیشتر بستگی دارد که در ادامه به آن ها اشاره می شود.
  3. سومین نوع ورم در ناحیه نوک بینی اتفاق می افتد و تقریباً آخرین بخشی است که التهاب آن از بین می رود زیرا پوست در این ناحیه ضخیم تر است. در ناحیه پره های بینی به این علت که پوست نازک تر است در ماه های اولیه شاهد ورم بعد از جراحی بینی خواهیم بود که به مرور از بین می رود.
  4. ورم پیشانی هم که بسیار طبیعی است و این نوع تورم هم بتدریج روکش می کند.
  5. نوعی دیگر از تورم و التهاب ناشی از گوشت اضافه بوده ، که به آن فیبروز هم می گویند و درصورتی که پزشک تجربه و تخصص کافی را نداشته باشد ممکن است بروز دهد.

چه چیزهایی در بروز التهاب و ورم تاثیر گذارند ؟

اولین عامل موثر در ایجاد ورم بعد از رینوپلاستی جنس و ضخامت پوست است ، یعنی هر چقدر پوست نازک تر باشد کمتر متورم می شود. برای مثال بینی های استخوانی تورم کمتری دارند ، چراکه دارای پوست نازک تری هستند و استخوان و غضروف در این ناحیه بیشتر است. همچنین بینی های گوشتی به دلیل ضخامت بیشتر پوست در نواحی مختلفی از بینی دچار ب ورم بعد از جراحی بینی و التهاب بیشتری می شود. علاوه بر این مسئله مهارت و تخصص بهترین جراح بینی در تهران دکتر جواد یزدانی  در این قضیه بی تاثیر نمی باشد. هر چقدر برش دقیق تر و با ظرافت بیشتر باشد تورم بسیار کمتر خواهد بود. جالب است بدانید که تفاوتی در میان دو  روش جراحی باز یا بسته وجود ندارد ، چراکه با وجود اعمال تغییرات بسیار زیاد افراد با تورم بعد از عمل بینی مواجه می شوند. در واقع اگر جراحی درست انجام نشود باعث ایجاد تورم بیشتر می شود. همچنین دامنه اعمال تغییرات ایجاد شده در بینی هم دخیل خواهد بود ، هر چقدر دامنه جراحی وسیع تر باشد ، زخم ها بیشتر و در نتیجه تورم بینی بیشتر خواهد بود.

آیا روشی برای بهبود ورم بعد از جراحی بینی وجود دارد ؟

بهتر است در دو روز ابتدایی از کمپرس سرد در محل جراحی استفاده کنید. به این ترتیب که کمپرس را 15 دقیقه در ناحیه ورم کرده بگذارید و سپس آن را بردارید. توجه داشته باشید که زمان نباید بیشتر از مقدار مذکور باشد.

گاهی اوقات با توجه به صلاح دید پزشک تزریق کورتون پیشنهاد می شود ، این ماده پس از آن که تورم بسیار زیاد باشد و پس از گذشت یک سال بهبود پیدا نکند ، با نظر پزشک حاذق و با تجربه جهت کاهش ورم بعد از جراحی بینی بکار گرفته می شود.

همچنین بسیاری از جراحان ماساژ بعد از جراحی بینی را توصیه می کنند. معمولاً نوک بینی و پشت استخوان طبق دستور پزشک ماساژ داده می شود. فراموش نکنید که اقدام خود سرانه جهت ماساژ بینی می تواند موجب جابجایی استخوان بینی و در نتیجه ورم بعد از عمل بینی شود ، تنها یک پزشک حاذق می تواند بهترین خدمات را در این مواقع به شما زیبا جویان عزیز ارائه دهد.

چسب زد به بینی از دیگر روش های موثر در کاهش ورم بینی می باشد ، که پس از مدت زمان مشخصی باید شروع به چسب زدن بکنید تا بافت ها و پوست در محل جدید خود محکم شود و اصطلاحاً جوش بخورند.

چگونه می توان از بروز ورم بعد از جراحی بینی پیشگیری کرد ؟

  • مصرف نمک خوراکی را کاهش دهید
  • سرتان را در طولانی مدت خم نکنید
  • ورزش های سنگین و طولانی انجام ندهید
  • در معرض نور مستقیم خورشید و لامپ حرارتی قرار نگیرید
  • از خوردن غذاهای سفت که نیاز به جویدن زیاد دارند بپرهیزید
  • مصرف دخانیات و نوشیدنی های حاوی الکل ممنوع می باشد
  • از مصرف خودسرانه دارو های گیاهی و شیمیایی خودداری کنید
  • رژیم غذایی سالم داشته باشید ( پرهیز از خوردن غذاهای خیلی سرد یا داغ )
  • بهتر است به هنگام استراحت و خواب سرتان بالا تر از سطح بدنتان قرار بگیرد
  • مایعات ، میوه و آب میوه هایی مانند موز ، آلوئه ورا ، آناناس و کرفس را بیشتر استفاده کنید
  • تمام توصیه های بهترین جراح بینی تهران دکتر یزدانی را بطور کامل و دقیق یک به یک انجام دهید

در چه شرایطی ورم بینی پس از عمل بیشتری نمایان می‌شود؟

  • گوشتی بودن بینی: بینی‌هایی که دارای پوست ضخیم و گوشتی هستند، پس از عمل جراحی بیشتر مورد تورم قرار می‌گیرند.
  • اعمال تغییرات زیاد: اگر در جراحی تغییرات زیادی در ساختار دماغ و صورت ایجاد شود، ورم بینی نیز بیشتر خواهد بود.
  • عدم رعایت مراقبت‌های قبل و بعد: برای کاهش ورم باید قبل و بعد از عمل اقداماتی انجام شود، مانند کاهش مصرف سیگار و الکل، اجتناب از غذاهای شور و تند، نگهداری سر بالا در حالت خواب، و استفاده از کمپرس سرد. عدم رعایت این مراقبت‌ها می‌تواند منجر به ورم بیشتری شود.
  • تکنیک جراحی: روش‌های جراحی مختلفی برای عمل بینی وجود دارد، از جمله روش باز و بسته. در روش بسته که تهاجم کمتری دارد، ورم بینی پس از جراحی کمتر است؛ بنابراین، اگر جراحی بینی با روش بسته انجام شود، میزان ورم کمتری تجربه خواهد شد.

اگر بعد از گذشت یک سال، ورم بینی کاهش نیافته باشد، چه کار کنم؟

یکی از مشکلاتی که ممکن است برای افراد پس از گذشت یک سال از جراحی بینی پیش بیاید، عدم کاهش ورم بینی است. در این صورت، چه اقداماتی باید انجام داد؟ اگر شما نکات مراقبتی را که در این مقاله توصیه شده است رعایت کرده‌اید، باید دیده شود که ورم بینی بعد از جراحی ادامه دارد یا خیر. اگر بعد از گذشت یک سال هنوز هم ورم در بینی باقی مانده است، بهتر است به پزشک خود مراجعه کنید تا علت این ورم را بررسی کند و درمان مناسب را تجویز کند.

البته، باید توجه داشت که در برخی موارد، ورم بینی بعد از جراحی ممکن است به دلیل عواملی مانند عفونت، التهاب، ترشحات خونی و غیره ادامه پیدا کند. در چنین مواردی، نیازی به نگرانی نیست و تنها کافی است به پزشک مراجعه کرده و داروهای ضد التهاب و ضد عفونی را تجویز کند.

0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
2 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
لیلی
لیلی
2 ماه قبل

روزبخیر جناب دکتر می خواستم بدونم که اگر ورم بعد از جراحی بینی با مقدار کم تا یکسال و پنج ماه هم باقی بمونه طبیعی هستش یا نیازداریم اقدام خاصی انجام بدیم ؟

دکتر جواد یزدانی
مدیر
پاسخ به  لیلی

زمان لازم برای کاهش تورم بستگی به ضخامت پوست، حجم اولیه بینی، سن و جنس و شرایط مراقبتی متغییر خواهد بود
هر گونه اقدام حتما توسط جراحتان هماهنگ خواهد شد

جدیدترین مقالات:
اشتراک گذاری در:
جدیدترین مقالات:
اشتراک گذاری در: