جراحی بینی استخوانی + زیبایی طبیعی | دکتر جواد یزدانی

آیا بینی من استخوانی است؟ اگر به دنبال جراحی بینی استخوانی خود هستید ممکن است حداقل یکبار این سوال را از خود پرسیده باشید. در صورتی می توان به این سوال پاسخ مثبت داد که بینی شما قوز استخوانی و غضروف محکم و پوست مناسب داشته باشد که منشا اصلی آن می تواند بر اثر مشکلات ارثی شد یا به دلیل شکستگی بینی بر اثر حادثه ایجاد شده باشد. اگر متقاضی جراحی بینی استخوانی در تهران هستید برای مشاوره و معاینه زیر نظر جناب دکتر جواد یزدانی می توانید بصورت حضوری اقدام نمایید.

 

جراحی-بینی-استخوانی

انعطاف پذیری و داشتن پوست نازک از جمله مواردی است که نتیجه عمل بینی استخوانی تعیین می کند به گونه ای که اگر بینی پوست نازکی داشته باشد، پزشک به راحتی می تواند نامنظمی پوست و ساختار بینی را مشاهده کند و هرچه پوست انعطاف پذیر تر باشد، به بافت زیرین خود بیشتر می چسبد و نتیجه نهایی بینی را قابل پیش بینی می کند.

قوز بینی استخوانی

بینی از اسکلت استخوانی و غضروفی ، مخاط ، پوست و عضلات ظریف تشکیل شده است. نوع بافت ، غضروف و ساختار آن ، تمایز در نوع بینی نسبت به گوشتی ایجاد کرده است. اکثر بد شکلی و ناهنجاری این عضو ، به شکل قرارگیری ساختار استخوان و غضروف بر می گردد. در بینی های نرمال تیغه بینی بدون انحنا و متناسب با سایر اجزای صورت است ، کسانیکه بینی استخوانی دارند ، در واقع برآمدگی و برجستگی تیغه باعث این قوز شده است و در جراحی این نوع هم ، بیشتر ناحیه مذکور تحت تاثیر قرار می گیرد. تیغه به دیواره داخلی بین دو سوراخ می گویند. گاهی قوز بینی ، مشکلاتی از قبیل اختلالات تنفسی را بدنبال دارد. موارد مختلفی از جمله دلایل موروثی ، ژنتیکی یا ضربه منجر به ایجاد قوز بینی می شود.

جراحی بینی استخوانی

در ابتدا باید بدانیم که ساختار بینی از چند قسمت تشکیل شده است. به قسمت انتهایی و نزدیک به نوک بینی غضروف و به قسمت بالایی آن استخوان می گوییم که قوز و برآمدگی بینی استخوانی، در قسمت بالایی آن ایجاد می شود که به آن طاق غضروفی نیز گفته می شود. در صورت عدم هماهنگی قسمت غضروفی با بخش استخوانی آن، بینی فرد نیاز به عمل جراحی پیدا می کند. در بینی استخوانی قسمت غضروفی حالت محکم تر و چربی کمتری دارد و فرم دهی به آن برای پزشک راحت تر است. همچنین برترین پزشک تهران در حین جراحی بینی استخوانی قسمت برآمده و قوز بینی را می تراشد و به خلق  فرم زیبا در ساختار بینی می پردازد. اغلب نتیجه عمل بینی استخوانی نسبت به بینی گوشتی بهتر است و در این بینی به هیچ عنوان احتمال بازگشت مجدد فرم بینی به حالت اولیه وجود ندارد و به اصطلاح به جراحی ترمیمی بینی نیاز نمی شود.

نکات مهم قبل از جراحی بینی استخوانی

یکسری کارها را حتماً قبل از جراحی بینی بایستی انجام دهید. از دو هفته پیش از انجام عمل بینی استخوانی از استعمال سیگار و دخانیات صرف نظر کنید چون روند بهبود را بعد از جراحی کند می کنند. همچنین ، مصرف برخی از داروهای غیر استروئیدی را کنار بگذارید. اگر دارویی را برای بیماری خاصی مصرف می کنید ، حتماً جراح خود را در جریان بگذارید. تمام آزمایش های تجویز شده توسط دکتر را انجام داده و به پزشک خود ارائه دهید.

طبق توصیه دکتر خود ، از 8 ساعت قبل از جراحی چیزی میل نکنید چون ممکن است حین بیهوشی مواد موجود در معده رفلاکس کنند و این مسئله جان شما را به خطر می اندازد.

حتماً روز قبل ازجراحی حمام کنید چون بخاطر جراحی ممکن است تا چند روز نتوانید دوش بگیرید و پس از آن طبق توصیه پزشک اقدام به استحمام می کنید. در نهایت ، حتماً قبل از جراحی بینی استخوانی با یک نفر هماهنگ کنید که بعد از عمل همراهیتان کند و مراقبتان باشد.

در عمل بینی استخوانی پزشک چه معایبی را برطرف می کند؟

عیوب ایجاد شده در بینی های استخوانی در هر فرد متفاوت است و بهترین جراح تهران با توجه به بینی بیمار، به عمل جراحی بینی استخوانی اقدام می کند. از مهم ترین عیوب بینی استخوانی می توان به :

  • قوز  و برآمدگی بینی
  • انحراف بینی
  • پهن بودن بینی
  • بزرگ بودن نوک و طول بینی
  • عدم تقارن سوراخ های بینی و غیره اشاره کرد.

مدت زمان جراحی بینی استخوانی چقدر است؟

باید اذعان داشت که مدت زمان جراحی بینی به ساختار بینی و میزان تغییرات آن بستگی دارد، اما معمولاً این پروسه بین 1 تا 2 ساعت طول می کشد. با اتمام عمل جراحی اثرات داروی بیهوشی تا چند ساعت همراه بیمار می ماند و فرد هوشیاری لازم برای انجام کارهای ترخیص و رفتن به منزل را ندارد، بنابراین توصیه می شود از همراهی کردن شخص مورد اعتماد با بیمار  غافل نشوید. متقاضیان شهرهای بزرگ مثل تهران به یاد داشته باشند ، حتماً پس از مرخصی یک نفر شما را تا خانه همراهی کند و از مترو اتوبوس استفاده نکنید.

مراقبت های بعد از جراحی بینی

پس از انجام جراحی بینی استخوانی ، مراقبت‌های بهداشتی و مراقبتی که بیمار ، طبق توصیه پزشک انجام می دهد نقش بسزایی درسرعت گرفتن و بالا رفتن کیفیت فرآیند بهبودی ایفا می‌کند. این مراقبت‌ها نه تنها به کاهش درد و کاهش یافتن علائم جراحی کمک می‌کنند بلکه از ایجاد هر گونه مشکل بعد از جراحی نیز جلوگیری می‌کنند. برخی از این توصیه‌ها و مراقبت‌های بعد از جراحی بینی شامل موارد زیر می باشد:

استراحت و عدم فعالیت:

پس از عمل بینی استخوانی ، استراحت فیزیکی کامل و عدم فعالیت‌های سنگین در روزهای اولیه ضروری است و کمک می‌کند تا از خطر خونریزی و ورم بیش از حد جلوگیری شود.

پشتیبانی از سر و گردن:

استفاده از چند بالش در زیر سر برای نگه داشتن سر و گردن در موقعیت لمیده در هنگام  خواب و استراحت ، می‌تواند به کاهش فشار در منطقه جراحی کمک کند.

استفاده ازیخ : قراردادن کمپرس یخ روی نواحی اطراف بینی به کاهش ورم کمک می کند.

استفاده از داروها:

مصرف داروهای ضد درد و ضد التهاب که توسط پزشک تجویز می‌شود و مصرف آنها طبق دستور پزشک ، بسیار موثر است.

پیگیری نوبت‌های پزشکی:

حضور در نوبت‌های تعیین شده توسط پزشک بمنظور بررسی روند بهبود و کیفیت پیشرفت آن ، بسیار اهمیت دارد.

مصرف مواد غذایی مناسب:

بعد از عمل ، به دلیل مصرف دارو و کاهش فعالیت ، ممکن است دچار یبوست شوید. در این شرایط ، لازم است به مصرف مواد غذایی که به جلوگیری از یبوست کمک می کند ، مثل غذاهای حاوی فیبر ، روی بیاورید. همچنین ، سعی کنید از غذاهای فراوری شده فاصله بگیرید و یک رژیم غذایی سالم را به منظور تامین مواد مغذی مورد نیاز بدن ، دنبال کنید.

پیگیری راهنمایی‌های بهداشتی:

توصیه های جراح بینی در خصوص نکات بهداشتی مربوط به بینی را  پیروی کنید. این موارد شامل نحوه‌ شستشوی بینی ، تعویض پانسمان ، و نحوه مراقبت از ناحیه جراحی باشد.

تامپون بعد از عمل بینی استخوانی

به منظور جذب خونابه و ترشحات بینی، پس از جراحی بینی استخوانی از تامپون یا مش استفاده می کنند که از جنس پنبه یا گاز استریل می باشد. در گذشته استفاده از تامپون به شدت متداول بود اما امروزه به دلیل درد و آزاری که تامپون در هنگام خارج شدن از بینی به همراه دارد از استنت ها یا ایروی ها استفاده می کنند که از جنس پلیمر یا سلیکون می باشند و جایگزین مناسبی برای تامپون ها هستند. از مزایای این وسیله می توان گفت که در میان آن منفذی برای هوا و تنفس وجود دارد و اثرات دردناک تامپون را نیز به همراه ندارد.

ریکاوری بعد از رینوپلاستی بینی استخوانی

بعد از عمل جراحی، بینی شما گچ گرفته می شود که تا یک هفته بعد از عمل مهمان شما خواهد بود . پس از یک هفته با مراجعه به پزشک خود در تهران یا سایر شهرها، گچ از روی بینی برداشته می شود و وارد دوره ریکاوری می شوید. در زمان ریکاوری جراحی بینی استخوانی، شما نیاز به استراحت کافی و صبر و حوصله زیادی دارید ، زیرا با اینکه در حین عمل دردی متوجه شما نخواهد شد اما در صورت عدم مراقبت، این دوران را به سختی می گذرانید.

رعایت نکاتی مانند :

  • بالا نگه داشتن سر برای کاهش ورم و خونریزی
  • تعویض پد بهداشتی زیر بینی
  • مصرف داروهای مسکن هر 4 یا 6 ساعت آن هم همراه غذا به منظور جلوگیری از تهوع
  • رژیم غذایی  کم سدیم و نمک به منظور جلوگیری از تورم و کبودی
  • مرطوب نگه داشتن مجاری بینی با اسپری

و موارد دیگری که با رعایت آنها دوران نقاهت عمل بینی استخوانی خود را با آرامش بیشتری طی می کنید.

تفاوت جراحی بینی استخوانی در زنان و مردان

امروزه در شهرهایی مثل تهران ، متقاضیان جراحی بینی استخوانی در آقایان هم افزایش یافته است. روند عمل بینی استخوانی در زنان و مردان مشابه است اما تفاوت های اندکی نیز در ساختار بینی آن ها وجود دارد که می خواهیم به بررسی آن بپردازیم.

از مشخصه های بینی مردان که آن را از بینی زنان متمایز می کند این است که مردان پوست ضخیم تر و نوک بینی پهن تری نسبت به زنان دارند ، حال آنکه در زنان انحنای بینی بیشتری وجود دارد. یکی از معایب جراحی بینی استخوانی در مردان این است که به دلیل پوست ضخیم، جراح قادر به ایجاد برخی تغییرات در بینی نیست. درحالیکه در زنان، پوست بینی نازک تر است و دست جراح در ایجاد تغییرات باز تر خواهد بود.

عوارض جراحی بینی استخوانی

وجود عوارض جانبی بعد از جراحی بینی استخوانی امری طبیعی است که با بهره مندی از پزشک بینی با دامنه عوارض محدودتر، قدمی بزرگ در کاهش این عوارض بر می دارید. این عوارض به طور معمول به دو دسته عوارض کوتاه مدت و بلند مدت تقسیم می شوند که از عوارض کوتاه مدت آن می توان به درد، تورم، کبودی و خونریزی اشاره کرد که پس از جراحی کاملا نرمال هستند و بمرور زمان با سپری کردن دوره بهبودی و ریکاوری از بین می روند.

برخی از عوارض بلند مدت جراحی بینی استخوانی شامل اختلال تنفسی، گرفتگی بینی ، بی حس شدن بینی و از دست دادن حس بویایی و غیره هستند که با انتخاب پزشک مناسب احتمال بروز چنین عوارضی بسیار کاهش می یابد.

گرفتگی بینی: بخاطر وجود تامپون و پانسمان در بینی و نیز التهاب و ورم بعد از جراحی معمولاً گرفتگی بینی مشاهده می شود که بمرور زمان بهبود پیدا می کند و جای نگرانی برای بیماران باقی نمی گذارد.

بی حس شدن بینی : بی حس شدن بینی ، پس از جراحی بینی استخوانی امری دیگر است که به طور معمول تا یک ماه بیمار را در گیر خود می کند و با گذر زمان ازبین می رود.

از دست دادن حس بویایی: در ابتدا باید بگوییم نگران از بین رفتن همیشگی حس بویایی بعد از عمل بینی استخوانی نباشید و این عارضه با کاهش تورم و پس از گذشت 4 تا 8 هفته بعد از عمل، تا حد قابل توجهی از بین می رود.

توجه داشته باشید درصورتیکه هر یک از عوارض ذکر شده از بین نرفت حتماً با جناب دکتر جواد یزدانی در تهران مشورت کنید.

0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
جدیدترین مقالات:
اشتراک گذاری در:
جدیدترین مقالات:
اشتراک گذاری در: